Khamis, 26 Ogos 2010

Semangat Kebangsaan

Semangat kebangsan atau nasionalisme bermaksud perasaan cinta dan taat setia yang mendalam terhadap bangsa dan tanah air. Semangat ini mendorong penduduk Tanah Melayu untuk meghalau British dari tanah air ini. Terdapat banyak perkara yang menaikkan semangat penduduk di Tanah Melayu untuk menghalau British. Antaranya ialah perkembangan negara luar memeberi inspirasi perjuangan.

Pada awal abad ke-20, gerakan kesedaran kebangsaan berlaku di Turki, Mesir, Jepun, China, Filipina, India dan Indonesia. Pada akhir kurun ke- 19, berlaku gerakan kebangkitan Islam di timur tengah. uasa barat telah memecah belahkan dan menguasai empayar Turki Uthmaniah. Oleh itu, Gerakan Pan-Islam iaitu gerakan menyatukan seluruh umat islam di timur tengah, India, Asia Tenggara termasuk Tanah Melayu utuk menentang kuasa asing.

Selain itu, Mesir juga turut mempengaruhi kebangkitan semangat kebangsaan di Tanah Melayu. British menjajah Mesir pada tahun 1882 menyebbakan Gerakan Islah yang ditubuhkan oleh Sayid Jamaludin Al-Afghani dan Sheikh Muhammad Abduh. Pengaruh ini disebar melalui pelajar Tanah Melayu yang belajar di Mesir.







Perang Rusia-Jepun turut menaikkan semangat kerana ia merupakan kali pertama sebuah negara Asia berjaya mengalahkan kuasa Eropah.


Pada tahun 1911, Dr. Sun Yat Sen, memimpin Revolusi China telah berjaya mengalahkan kerajaan Mandu dan menubuhkan sebuah republik China. Kejayaan ini menyedarkan rakyat Tanah Melayu untuk mengahalau British.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan